woensdag 8 januari 2014

onvoldoendepot

Twee jaar later zat ons HAVO groepje, gehalveerd, in 3 HAVO. De andere helft was naar de MAVO vertrokken. Zo schoot het niet op. Hoe konden wij ons motiveren om van dit jaar een goed jaar te maken. 
Ons creatieve brein kwam uit op een onvoldoende pot. Voor iedere onvoldoende zouden we geld in een pot doen, (en geld hadden we niet.) Hoe hoger de onvoldoende hoe beter voor de pot en uiteraard onvoldoendes op het rapport gingen pas echt scoren. “We gaan wel voor een driegangen diner aan het eind van het schooljaar”, dus ons doel was ook gesteld.

Met Erik, Manous, Karen S., Franka en Liesbeth ging ik de strijd aan. Ik was erg in het nadeel, want ik had de tweede overgedaan, zij deden dit jaar voor de tweede keer, maar dat moest voor mij een extra stimulans zijn. Dat ik dyslectie heb en een ADHD er ben, bestond nog niet, gewoon hard werken en kwestie van huiswerk maken, dan haal je het ook.

In het eerste kwartaal weinig er werd opgehaald, daarna werd het feest in de groep. Bij iedere 4 of 5 hoorde je: ”Ha, dat is alvast de mayonaise,” bij lagere cijfers: “ Een frikadelletje erbij.” Lang treuren kon je niet als het mis ging. Inmiddels was zo’n opmerking dodelijk genoeg om de les buiten te vervolgen.

Het werkte uiteindelijk wel. Erik kon volgens mij de helft van alle maaltijden betalen, (koste hem een maandsalaris van de krantenwijk,) ik een kwart en de overige vier ieder een beetje. Het werd een mooie avond, temeer daar we alle zes het jaar hadden gehaald.

Dit smaakte naar meer, die HAVO gaan we pakken, al hebben Liesbeth, Franka en ik later wel een carrièreswitch naar de moeder HAVO moeten maken, om dit te bewerkstellingen.   

3 opmerkingen:

  1. Karen Schipperen9 januari 2014 om 00:11

    Karen S. was van de partij. Ik vond het fantastisch. Elke onvoldoende koste je volgens mij een mooie koperen stuiver voor een vijf en lager....misschien 2? Ik vond het ook lekker om tijdens onze vrije uitgevallen uren te fantaseren over hoe we dat geld aan het einde van ons jaar zouden besteden. Een picknick aan het water bij het Mencia of een drankje in de Pij? Het gaf onze tweede jaar in 3-Havo plezier, cachet, spanning en plezier. Zo lekker sarcastisch als je als 'zittenblijver' de onvoldoendes een mooi tintje geeft. Mooie gedachten.. veel plezier! En dat was aan ons besteed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Karen Schipperen9 januari 2014 om 00:25

    Ik heb vanavond voor mijn zoon Bob in 3 nog een pleidooi gehouden om vooral in 4 HAVO te blijven hangen. Als een rasechte mama. Ik heb hem al vaak met glinsteernde oogjes verteld over van mijn goeie en trotse herinneringen aan 'een jaartje over doen'. Niks mis mee met al die chaos in je hoofd. Maar 4 HAVO is toch wel ietwat slimmer zeg ik dan, minder vakken, vooral geen Frans en Duits. Da's zeker zo fijn en kost je minder stuivers! Maar die glimmende oogjes vind ie eigenlijk het allerleukst...

    BeantwoordenVerwijderen