dinsdag 6 augustus 2013

agenda

De derde chemo zit erop. Deze had heel wat voeten in aarde. Deel drie was eigenlijk vrijdag. Toch heeft deze afgelopen maandag plaatsgevonden. Nadat men mij de planning had doorgegeven hebben Lydia en ik in onze onschuld een week Cadzand geboekt. Later bleek dat de planning niet correct was en wij dus de week moesten verzetten.
Nu kan ik verschrikkelijk eigenwijs zijn en heb ik al regelmatig geroepen dat een kankerpatiĆ«nt recht heeft op een eigen agenda. Daar hoort men rekening mee te houden.  Mijn voorstel, “We verzetten de chemo naar Terneuzen. Daar is ook een oncologie-afdeling, Ze kunnen daar dat infuus ook wel aansluiten”, viel niet goed.  Not done. “Dat hebben we nog nooit gedaan.” Mijn reactie: “Eens moet de eerste keer zijn.” viel verkeerd. Uiteindelijk was communicatie de reden dat ze dit liever niet deden. Tja, daar had ik weinig tegen in te brengen. Ik vond de eerste maand de communicatie zeer matig. Sindsdien gaat het overigens prima, maar toch. Er werd een compromis gevonden en het laatste shot van deel drie werd verplaatst naar maandag. Kon ik toch nog 10 dagen met vakantie ipv 7. Zo gezegd, zo gedaan.

Ik ben erg blij dat ik in Amersfoort ben gebleven. Ik heb namelijk de afgelopen weken wel drie keer uit kunnen leggen dat het laatste shot verplaatst was naar maandag. Uiteraard werd ik afgelopen vrijdag gebeld waar ik bleef. Maandag heb ik het nog een keer uitgelegd. Men blijft het raar vinden. Men zegt dit nog nooit meegemaakt, het verzetten van een chemo. 

Dat vind ik nu weer bijzonder. Er zijn toch vast meer patiƫnten die meer te doen hebben dan bezig te zijn met hun kanker?

2 opmerkingen:

  1. Hoi Koen,

    Mooi dat je een blog bij houdt. Uit ervaring weet ik dat het je veel scheelt in het herhalen van je verhaal.

    Mijn chemo's zijn ook een paar keer uitgesteld. Meestal om medische redenen als te weinig weerstand.

    Over het algemeen streven ze na zo goed mogelijk het protocol en de medicatieschema's te volgen. Maar het is echt geen ramp als dat even niet lukt.

    Erg herkenbaar overigens hoe ze reageren op een patient die anders dan normaal wil. Verandering is voor veel mensen moeilijk en zeker voor stugge organisaties als ziekenhuizen. Blijkt ook wel uit de interne afstemming zie ze over jouw agenda niet hebben gehad.

    Wel leuk om ze een beetje bezig te houden, toch? Hahaha.

    Sterkte!

    Jules

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jules,
    Ik begrijp dat jij ook een deskundige op dit gebied ben. Ik vrees dat ik ze zeker nog een poosje ga bezig houden en deze communicatie biedt ook weer mogelijkheden. Als ze zo slecht registreren kan ik daar vast nog een keertje misbruik van maken. Hoop dat het inmiddels goed met je gaat.
    Leef het leven.
    Koen

    BeantwoordenVerwijderen