woensdag 21 augustus 2013

kantklossen

In 1987 studeerde ik af in Tilburg als leraar Textiele Werkvormen en Handvaardigheid. Dit leverde mij meteen een groot probleem op. Ik wist één ding zeker, ik ga nooit lesgeven in textiele werkvormen. Na het afstudeerproject was ik voor jaren klaar met dit materiaal. Wat moest ik nu? Eerst uitrusten, vakantie houden, genieten van een uitkering en dan? Geen idee. 

Uiteindelijk werd ik getipt voor een vacature docent Kantoor- en Verkooppraktijk. Ik had nog nooit van deze vakken gehoord, maar kon er met wat fantasie wel iets bij bedenken. Hoe moest ik dit aanpakken. Het was namelijk een zwangerschapsverlof, waarvan de eerste weken al verstreken waren zonder docent. De nood was schijnbaar hoog. 
Ik besluit op vrijdagmiddag langs de school te gaan en mijn CV persoonlijk af te geven aan de directeur. De conciërge keek mij enigszins raar aan, toen ik zei dat ik de directeur zocht. Op de vraag heeft u een afspraak moest ik ontkennend antwoorden, maar ik voegde eraan toe dat het heel belangrijk was. Het gesprek met de directeur duurde slechts een kwartier. Ik legde uit wat het probleem was: Hij had geen docent en ik kwam niet aan het werk terwijl ik wel een lesbevoegdheid had. Ik zei: “Ik zie mogelijkheden en een win win situatie.” Hierop werd het lang stil. “Shit” dacht ik, “te hoog ingezet?” Toen gaf hij mij een hand en zei tot mijn grote schrik: “U krijgt maandag de boeken, dinsdag kunt u beginnen.” Dit werd het begin van mijn carrière als economiedocent. Ik moest dit vak geheel tot mij nemen. Ik had nooit één economieles gehad.

Als men aan mij vroeg wat mijn originele beroep is zeg ik altijd Juf Kantklossen. Dit omdat ik van de textiele werkvormen alle technieken beheers, behalve kantklossen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten