maandag 19 augustus 2013

gevaar

Een van de mooiste café s van Amersfoort is Café van Zanten. Het ligt op een hoek aan de rand van de binnenstad. Dagelijks open vanaf 10 uur. Er wordt een goed glas bier getapt, je kan er lekker op t terras hangen en enorm ouwehoeren. De eerste keer dat ik er kwam woonde ik niet eens in Amersfoort, sterker, Café van Zanten was mijn eerste kennismaking met Amersfoort. Samen met dochter Jip, 3 jaar, en Vera ging ik naar een van de voorlopers van het Smartlappenfestival en dit speelde zich af in Café van Zanten. Ik was onder de indruk. Een mooie grote toog, wat een mooi café, goede barkeepers. Dat was wat ik miste in mijn toenmalige woonplaats, Hilversum. Misschien was Café van Zanten ook een reden om naar Amersfoort te verhuizen!
Als je wat vaker in een kroeg komt ken je steeds meer mensen die er regelmatig komen. Het is geen probleem om alleen de kroeg in te gaan, je komt altijd wel iemand tegen om te kletsen. En daar ligt het gevaar. De locatie is te goed. Als ik naar de stad loop kom ik langs het café. “Hé Koen”, wordt er dan geroepen, “Je loopt toch niet door hè.” Of “Je biertje staat al klaar.”  Regelmatig ben ik stoer genoeg om te zwaaien en door te lopen. soms ga ik met frisse tegenzin naar binnen.

Vaker neem ik een sluiproute om niet langs het café te lopen en zo het gevaar te ontwijken. Het zijn wel wat extra meters die ik dan moet maken, maar dat heb ik er voor over. Om het lopen ingewikkelder te maken is dochter Jip onlangs tegenover het café gaan wonen.Vanaf haar raam overziet ze het terras. En voor ik het weet zit ze naast me.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten