woensdag 14 augustus 2013

vijftig

Als je vijftig wordt en een feest geeft, zijn er altijd een aantal ingrediënten die het feest mooi kunnen maken.
Allereerst heb je een goede locatie nodig. De locatie was geweldig. Café De Beyerd, de mooiste, beste kroeg van Breda. Ik kom er al vanaf het moment dat ik kan lopen en de carnavalsoptocht mocht kijken. Dat gebeurde altijd bij Café de Beyerd.  Ik kijk daar nog steeds de optocht als ik met carnaval in Breda ben.
Muziek is ook belangrijk. Aangezien ik daar zelf voor zorgde in de vorm van mijn duo De KOOS zat dit wel goed. Optreden voor eigen publiek doet het altijd wel goed. Als dochter Fee dan ook nog gaat zingen, komt de stemming er goed in.
Een ander ingrediënt is mijn vader. Bij ieder feest wil hij speechen. Ik heb daar een hekel aan, maar soms moet je het over je heen laten komen. Niet iedereen wordt op hun vijftigste door hun pa worden toegesproken. Een klein stukje wil ik hier citeren.
“Gelukkig konden wij (pa en moe) een nieuw huis kopen tegenover de familie van Eil. Zij hadden toen zes kinderen. “Zo’n konijnenberg willen we niet” was ons commentaar. Maar het liep anders.” Familie van Eil kreeg in totaal 7 kinderen, pa en moe ook! Aan zelfspot geen gebrek.
“We noemden jou Koen, omdat wij dat een leuke naam vonden, maar naderhand drong het tot ons door, dat Koen ook nog betekent: scherp, dapper, niet bang voor risico’s en vrijmoedig. Jij hebt al die eigenschappen, dus je bent een echte Koen.”
Als je zo door je pa wordt toegesproken, kan je alleen maar emotioneel worden. Mede door pa en moe ben ik kunnen uitgroeien tot een echte Koen. Daar kan ik alleen maar trots op zijn. :)

2 opmerkingen:

  1. Wij kregen er uiteindelijk ook 7 hoor :)
    Groet uit Breda,
    Boy van Eil

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Koen, de beste kroeg in Breda is toch echt de Bommel hoor...
    RJ

    BeantwoordenVerwijderen