vrijdag 6 september 2013

herzien

Vandaag vier maanden geleden kreeg ik mijn doodsvonnis. Het was één van de heftigste dagen van mijn leven. Het idee dat er geen toekomst is, dat je er niet meer toe doet, dat je bang bent voor wat er gaat komen, geen plannen meer kan of hoeft te maken en dat je je lijf niet kan vertrouwen is niet bevorderlijk voor je gevoel van eigenwaarde. Alles wat zeker was, blijkt plotseling niet waar te zijn.
Nu ik honderdtwintig dagen verder ben blijkt dat zelfs zo’n vooruitzicht je er niet onder krijgt. Ik leef in de langzame versnelling. Er zijn zaken die ik helaas niet meer kan. Ik moet rekening houden met goede en minder goede dagen.
Inmiddels moet ik een aantal zaken herzien. Ik heb dan misschien geen toekomst op de lange termijn, op de korte termijn zijn er nog volop plannen. Hoe ik ze kan uitvoeren weet ik niet precies, maar daarom zijn het natuurlijk ook plannen. Het belangrijkste is dat ik er zeker nog toe doe. Ik kan, met een weliswaar kleine bijdrage, een aanvulling zijn voor mijn collega’s en werkgever, mijn familie en vrienden willen me nog niet kwijt en zijn blij me te zien. Ik ben niet bang meer voor wat er gaat komen. Tot nu toe valt het allemaal nog mee. Ik heb ontdekt dat ik mezelf snel aanpas aan nieuwe ontwikkelingen, ook als het minder goed nieuws blijkt te zijn. Al kan ik mijn lichaam niet meer vertrouwen, mijn hersens zijn snel, flexibel en werken prima.
Ik blijf overal lichtpuntjes zien. Zolang er lichtpunten zijn, blijf ik ademen. Zolang ik adem, is er leven.
Dat leven is zo gek nog niet.

4 opmerkingen:

  1. Hallo,
    Ik vind het echt goed wat u doet met de blog. Volgens mij helpt het wel.
    Nog heel veel sterkte en ik hoop u nog wel een keer te zien.

    Groetjes,
    Marije

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hans Blom (Boris)6 september 2013 om 17:19

    Hallo Koen,

    Ik las vandaag pas in het A.D. in wat voor een situatie jij er nu bevindt...er bestaat dus geen enkele vorm van kosmische rechtvaardigheid..pech?,grr,het moest verboden worden..wat een flauwe kut-streek van het noodlot.Rotzakken worden wel schandalig oud,bèh.liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Koen, ook ik las vanavond het verhaal in het A.D. Schrok dat dit jou is overkomen. Jaren geleden als collega met elkaar gewerkt bij de beveilingsopleiding in Amersfoort. We fietsen samen op, je vertelde toen over alle leuke dingen buiten je werk om. Ik hoop dat je naast het schrijven ook nog veel van die humor zaken mag blijven doen. Veel wijsheid en sterkte! Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  4. NIET ZIELIG - GEWOON PECH

    Wat een pakkende tekst.
    Toppertje.

    Wim de Jong

    BeantwoordenVerwijderen