maandag 16 september 2013

tegeltjeswijsheid

Er zijn van die dagen dat niets gaat zoals je wilt dat het gaat. Noem het een off day. Tijdens zo’n off day lukt niets, is alles vervelend en  is het wel lekker om een beetje in de zelfkwelling te gaan hangen. Je heerlijk zielig voelen, medelijden met jezelf en gewoon in bed blijven liggen. Door die zelfkastijding ga je je nog zieliger voelen en gaat het lichaam anders werken. Je kan jezelf gewoon in de put praten.
Ik heb zo’n off day wel eens na een grote chemo. Mijn energiespiegel is dan zo laag dat als ik de trap nauwelijks op kom. Eenmaal boven is het 5 minuten bijkomen en weer verder gaan. Dit is uiteraard erg frustrerend. De verleiding is dan erg groot om gewoon terug het bed in te gaan, de deken over mijn kop te trekken om nooit meer wakker te worden. Ik weet dat zo’n bui over gaat, maar helaas weet je nooit wanneer. Op zo’n dag wil je wel positief denken, maar het lukt niet. Met een beetje pech is het volkomen klote weer om de off day compleet te maken. Eigenlijk is het tijdens een off day altijd rotweer. De zon schijnt te fel of de regen is te nat.

Ik heb een manier om van dit klote gevoel af te komen. Ik ga terug mijn bed in en doe mijn ogen dicht. Ik denk aan het toilet van een vriendin en zie een tegeltje met de tekst: “Als je tot je nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.” Als ik dit probeer te visualiseren, kan mijn dag weer opnieuw beginnen, desnoods op een langzamere versnelling, maar wel zoals het hoort: vrolijk en positief!

1 opmerking:

  1. Toptekst! Ik zie het ook voor me.
    Zoals Herman Finkers al zei: Niets zo charmant, als een spreuk aan de wand.

    BeantwoordenVerwijderen