woensdag 11 september 2013

nijn eleven

 
Toen ik in 2012 dit plaatje op mijn facebook plaatste was voor een aantal mensen de wereld te klein. Wat dacht ik wel niet, jij hebt zeker geen vrienden op 11 september verloren, respectloos en meer van dit soort zaken. Uiteindelijk heb ik het plaatje ervan afgehaald, want facebook is mijns inziens niet de plaats voor deze discussie. Via mijn blog plaats ik het plaatje wederom, nu voorzien van mijn commentaar. Ik vind namelijk dat humor altijd moet kunnen. Over de smaak van humor valt te twisten, maar daar houdt het wat mij betreft mee op.
Het plaatsen van zo n plaatje is meer dan alleen maar humor. Het is een manier om mensen duidelijk te maken dat het vandaag herdenkingsdag is. Een dag om stil te staan dat 12 jaar geleden de wereld veranderde. Niet alleen door de daad van Al Qaida om de twin towers aan te vallen, maar vooral ook door de reacties daarop, genoemd oorlog tegen het terrorisme. De ellende in Irak en Afganistan valt niet van deze daad los te koppelen.
Voor mij is 11 september een dag om daarbij stil te staan en na te denken over hoe wij verder zijn gegaan  in deze wereld vol haat, oorlog en godsdienstwaanzin.
Voor mij is 11 september ook het einde van een betrekkelijke vrede tussen grote mogendheden. Tot 1989 leefden we in een koude oorlog tussen Sovjet-Unie en Verenigde Staten van Amerika, vanaf 2001 zitten de in de oorlog tegen het terrorisme.
Als zo’n plaatje stiekem je lippen doet krullen tot een grijns, prima. Als je ook maar beseft dat de wereld sindsdien is veranderd.
Ik zie Fee, toen zes jaar, nog bezig met haar duplo. Ze bouwde de gehele week torens die ze dan probeerde te raken met een vliegtuigje. Best moeilijk!

2 opmerkingen: