dinsdag 19 november 2013

boerderij

Veel mensen hebben een droom om op een boerderij te wonen. Toen wij tussen twee woningen in kwamen, ene huis verkocht, andere nog niet klaar, konden we een half jaar tussen Amersfoort en Nijkerk wonen. Het was een oude, bijna onbewoonbare boerderij met buren 500 meter verderop. Een paar grote bomen, een boel verwilderde poesjes en weilanden vol schapen en koeien. Echt een mooi plekje. 

De eerste maanden was het erg zomers weer. Je keek er je ogen uit, heerlijk buiten en we twijfelden of we er goed aan hadden gedaan, een nieuwe woning aan de rand van de binnenstad te kopen. Dit had ook wel wat. Het gaf een gevoel van vrij zijn, we zagen de mooiste luchten en roken de heerlijkste geuren. Ondanks de tocht en het vocht in de boerderij werd er niet geklaagd. Jip fietste iedere dag 28 kilometer heen en weer naar school, wat een bikkel. Er kwamen genoeg mensen aanwaaien, want het was een leuke fietstocht vanuit Amersfoort, en je zat bij ons heerlijk op t erf.  

Half september sloeg het weer om. De mooie luchten bleven, maar in plaats van zonnestralen kwamen er bakken regenwater uit. Het blauw tussen de wolken werd grauw. De drie kilometer schapen, koeien en weilanden voor de deur maakten plaats voor regen en depressies. Het werd donker rond de boerderij. We hadden al heel snel door dat het voor ons slechts een mooie zomer was geweest.  In de zomer was het geweldig, maar drie kilometer depressies en stilte werkten al snel op de gemoedsrust. Een paar weken eerder dan gepland verhuisden we terug naar de stad. Liever kamperen in een nieuwbouwhuis, dan nog één dag langer in die vochtige depressieve omgeving,
Het buitenleven is niets voor ons.

3 opmerkingen:

  1. Goede morgen Koen
    Ik wil toch even een kritische kanttekening plaatsen bij je verhaal.als Amsterdammer woon ik al ruim10 jaar in een piepklein dorp.en de eerste winter was zwaar maar je hebt je volgens mij niet goed verdiept hoe het leven op het platteland is.Ik lees nergens dat je de buurt uitgenodigd hebt om kennis te maken en zo werkt het wel zeker in het buitengebied.Ik denk dat je wat aktiever had moeten zijn in het maken van contacten ze komen niet bij je voor de deur liggen...ik heb gemerkt dat je zelf het initiatief moet nemen je moet er dus echt iets voor doen als je buiten wilt wonen..inmiddels ken ik heel veel mensen hier en een boerderijtje lijkt idyllisch maar is gewoon retekoud en niet warm te stoken.dus als je wat aktiever contact had gezocht en een beter geissoleerd huis had hier mischien wel een ander verhaal kunnen staan.Je schrijft nu dat het buitenleven niets voor je is ik zeg je hebt het ook niet echt geprobeerd....tuurlijk is de eerste winter wennen dat zou ik ook gezegd hebben als ik daarna vertrokken zou zijn maar zo' n winter heb je masr een keer je zorgt er zelf wel voor dat dat niet nog een keer gebeurd en neem maar van mij aan dat ik weet waar ik over praat.
    Maar als je uit je werk op de bank gaat zitten dan gebeurt er niets..je had ook in de dorpen naar de kroeg kunnen gaan.kijken welke verenigingen er zijn voetbal..you name it

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteraard hebben wij ons ook niet echt geïntegreerd, Wij wisten dat het slechts voor maximaal 7 maanden zou zijn. Toch ontdekte ik dat die ruimte vooral in de zomer fijn was, en in de winter mij depressief maakte. Verder zie ik heus wel de voordelen van het platteland en ook dat dit slechts een ervaring van mij is in een tijdelijke woning.

      Verwijderen
  2. Ik woon in Achterveld en dat is met zijn ruim 2000 inwoners nou niet bepaald het Leidseplein waar ik vroeger achter woonde en de winkels altijd open zijn

    BeantwoordenVerwijderen