donderdag 27 juni 2013

oproep

Je wacht er weken op. Het Anthonie van Leeuwenhoek (AvL) ziekenhuis kom je niet zo maar binnen. Eerst moet je eigen arts besluiten dat het zin heeft om je door te verwijzen voor een second opinion. Als deze hobbel genomen is, worden alle gegevens opgestuurd en begint het lange wachten. Mij wordt verteld dat ik moet wachten op een oproep als ik überhaupt opgeroepen word. Snap ik niet. Nog een keer wordt uitgelegd dat het AvL bepaalt of de aanvraag voor een second opinion interessant genoeg is om de patiënt te zien. Zij bepalen of je boeiend genoeg bent om op te roepen. Die komt binnen. Rationeel snap ik dat, drukte, sommige gevallen zijn duidelijk, financieel, logisch. Emotioneel vind ik het bull shit. Ik weet toch zelf wel dat ik (en vooral ik) de moeite waard ben, een interessant geval ben, ik eis een kans en wie denken zij wel om te bepalen dat ……
Moeilijk. Wachten, wachten, wachten, wat duurt dat wachten lang. Kostbare tijd, waarvan je denkt deze niet te hebben. “U hoort het binnen 1 á 3 weken”. Krijg ik nog te horen als ik bel om te horen hoe het ervoor staat. “en als wij u bellen, bellen we voor een afspraak”, wat voor mij gelijk staat aan nog een keer wachten.
En dan opeens, tijdens mij middagslaap gaat de telefoon met onbekend nummer. (Welke malloot durft mij wakker te bellen, iedereen die mij kent weet toch mijn middagtukkie heilig is?) Ik kijk nog eens goed, voice mail, afluisteren, wat? Morgen? Zo snel? Terugbellen?

Trillend bel ik terug. Of ik morgen (is inmiddels vandaag 27 juni) me om half 9 wilt melden voor de eerste onderzoeken in het AvL. Yes! Ik ben erbij, interessant genoeg, blij en huil. Het nieuwe wachten gaat beginnen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten