maandag 7 oktober 2013

boktober

Het is weer herfst, de tijd van het bockbier. Bockbier is een donker biersoort met een alcoholpercentage van 6,5%. Het wordt vooral verkocht tussen begin oktober en half november. In Nederland heeft het bockbier vooral zijn intrede gedaan in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Verder zijn er allerlei sterke verhalen over te vinden, maar of deze echt waar zijn wordt ernstig betwijfeld. 
Voor mij is het jaarlijks een zoektocht naar het lekkerste bockbier. Inmiddels heeft bijna iedere brouwerij een variant, dus is er ieder jaar genoeg te proeven. 

Een aantal jaren hebben vrienden een heuse privé proeverij georganiseerd. Een ieder die kwam nam zijn “eigen” bockbier mee om dit aan de anderen te proeven. Met lijstjes werd er dan bepaald welke variant de lekkerste was. Nu is een bockbiertje erg lekker, maar na een stuk of vier van die dingen gaat de smaak enigszins tegenstaan. Meestal waren de laatste bieren die geproefd werden niet de lekkerste, maar dat kwam vooral door de volgorde van drinken. Tevens konden we met ons proefgroepje erg dronken worden, zodat er zelden nog iemand was die wist welk bockbier werd uitgeroepen tot het lekkerste. 

Inmiddels weet ik wel waar het lekkerste bockbier te halen valt. Ik heb meerdere proeverijen gehad, de ene meer succesvol dan de andere, maar het aller-lekkerste bockbier komt toch echt uit Breda. Brouwerij de Beyerd, van het beroemde café, maakt deze en al jaren word ik er heel blij van. Afgelopen vrijdag ben ik met maat Jacco op excursie in Breda geweest. Het was een prima avond, met veel te veel overheerlijke bockbieren. Tja, dat blijft toch iedere keer naar meer smaken.

Voor een alternatief verwijs ik iedereen naar de bockbierenmarkt op de Appelmarkt op 20 oktober te Amersfoort. Ook heel fijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten