maandag 21 oktober 2013

kaal

Voor veel mannen is dit een woord waar ze moeite mee hebben. Kaal. Mannen willen helemaal niet kaal worden. Helaas kan je er weinig aan doen. Het schijnt gewoon iets in de genen te zijn. Ik heb begrepen dat wij mannen het haar krijgen dat op de vader van je moeder lijkt.

Vele vrienden van me zijn kaal. Vinden ze allang niet meer erg, maar toen het kalen begon vonden ze het ook niet grappig. Eerst wordt het een klein beetje verdoezeld, al zijn sommigen ook erg radicaal, ze scheren dan maar alles eraf  en worden zo kaal als een biljardbal. Kojak had hier vroeger succes mee, al vraag ik me af of dat nu ook nog zo zal zijn, nu er zoveel  zo rondlopen.

Mijn vader is vanaf zijn 25e kalend. Ik geloof niet dat hij dat leuk vond. Ik ken hem alleen maar met een kale kop en zo’n kransje haar eromheen. In de zomer heeft hij meestal een pet op om een zonnesteek te voorkomen. Met vakantie had hij ook regelmatig een zakdoek met vier knopen op zijn hoofd bij gebrek aan pet (weer vergeten).

Zijn vijf zonen willen niet echt kaal worden. Daar kan pa wel eens jaloers op zijn. Één zoon is een beetje op weg, maar vergeleken bij mijn vader valt dan allemaal best mee. De overige hebben nog een flinke bos haar. 

Zelf ben ik gezegend met een flinke bos haar. Er zit heel af en toe een grijze tussen, maar daarvoor ben ik vijftig geworden. Om de één of andere reden doet men er alles aan om mij kaal te zien. Zo krijg ik iedere maand een shot gif binnen. Maar hoe groot de hoeveelheid ook is, mijn haar blijft gewoon op mijn hoofd. Niet kapot te krijgen! Net zoals ik!

3 opmerkingen:

  1. Niemand kon zo mooi over kaalheid schrijven als Gerard Reve, maar je komt aardig in de buurt. Je vader verzuchtte altijd dat het haar dat hij op zijn bovenkamer kwijt raakte, weer op andere ongewenste plaatsen terugkwam, oren, neus enz. De Schellen zijn gezegend met forse lichaamsbeharing, hoewel hij die nu door zijn pillen ook aan het kwijtraken is.
    Denk overigens dat de trend om je maar meteen helemaal kaal te scheren bij het terugtrekken van de slapen, een beetje voorbij is. Ik deed er ook aan mee, maar ben weer gestopt en koetser die paar haren die de boel nog een beetje bedekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tja, Koen, je raakt hier een gevoelige snaar, ik dacht zelf ook dat ik nooit kaal zou worden. Ook ik had een enorme dikke bos haar...
    maar je hebt gelijk, het went en ik heb niet het gevoel dat je als man uit de markt wordt geprezen met een kalend hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zoals ik mij altijd verbaas over mensen die de ene na de andere ingreep laten doen omdat ze niet tevreden zijn over hun uiterlijk, zo heb ik dat gejammer over grijs haar of kaalheid nooit begrepen. 'k Werd zelf al vrij vroeg grijs, heeft me nooit gestoord. Het gaat zoals het gaat, het is zoals het is.

    BeantwoordenVerwijderen