vrijdag 13 december 2013

excuses

Ik heb nog wel eens de neiging met mijn mening vooraan te staan. Volgens mij een familiekwaal, maar laat ik het maar over mezelf hebben. Op de een of  andere manier vind ik het regelmatig nodig om mijn mening te verkondigen. Meestal is hiertegen geen bezwaar, maar het wordt zeker niet altijd gewaardeerd. Soms is het echt beter om je mond te houden. Ik vraag mij regelmatig af hoe het zo is gekomen. Laat ik eens een poging doen.

Ik ben de op één na jongste van een groot gezin en het kleinste mannelijke lid. Een gezin van ondernemers. Mijn vader, zoon van een Bredase slager had een onderneming. Goed naar de klanten luisteren, meegaan met de klanten, maar uiteindelijk opkomen voor jezelf en het kaas niet van je brood laten eten. Deze waarde is ons meegegeven. Tevens moet je in een groot gezin je mening wel laten gelden, anders kom je niet aan bod. Wat ik gelukkig ook heb meegekregen is het toegeven je fouten. Als ik het mis heb, kan ik dat, uiteraard niet meteen, maar uiteindelijk ruiterlijk toegeven. Als we er maar over praten. Liever de zaken scherp zetten en een meningsverschil hebben dan over je heen laten lopen.

Begrijpelijk is het een manier die niet door iedereen gewaardeerd wordt. Niet iedereen is blij om ongezouten mijn ongevraagde mening te krijgen. Tevens sta ik in mijn onnozelheid hierdoor wel eens op tenen, waarvan ik niet eens wist dat het tenen waren.
Mijn zijn kan ik niet meer veranderen, lijkt me rijkelijk laat. Laat ik het er dan maar op houden, dat het in ieder geval uit een goed hart komt, ook al komt het soms wat rot uit de strot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten