vrijdag 20 december 2013

kwartvoorkerstbiertje

De kerstvakantie staat vandaag voor de deur. Altijd weer een gevaarlijke dag. De meeste klussen op het werk zijn geklaard, iedereen is moe en men zegt dat we echt aan vakantie toe zijn. Tja wat kan je dan nog doen. Gewoon vakantie vieren.
Traditiegetrouw gebeurt dat al jaren in de kroeg. De werkdag eindigt meestal al bijtijds, zodat het kroegbezoek al om half 2 begint. Niet erg. Ga je ook weer op tijd naar huis en heb je nog iets aan de middag en avond. Overigens je hoeft niet mee.

De werkelijkheid is meestal iets grilliger. Het kwartvoorkerstbiertje collegagroepje loopt nog even richting stad, probeert vooral niet als eerste in de kroeg te staan, maar als ik rond een uur of twee aankom, zijn er toch altijd wel een paar begonnen aan een eerste drankje. Het begint netjes. Rustig, beetje babbelen, het jaar doornemen en vooral niet over leerlingen en collega’s praten, maar zoeken naar een goed gesprek.
Vervolgens wordt het iets wilder, de drank komt toch in de man/vrouw. Het tempo gaat omhoog, de grappen worden harder en de snacks worden besteld. Het op tijd naar huis gaan wordt uiteraard ook uitgesteld en al spoedig klinkt een eerste telefoon van huisfront of er nog iemand richting huis komt. Mijn gehele thuisfront komt me meestal halen en blijft gewoonlijk ook hangen.
Uiteindelijk wordt er vertrokken. Maar recht naar huis is letterlijk en figuurlijk een ander verhaal. Er zijn nog zoveel kroegen.

Als ik later op de avond het gevaarlijke cafĂ© van Zanten  http://koenschellekens.blogspot.com/2013/08/gevaar.html  op de hoek verlaat heb ik meestal weer een mooie middagavond gehad, ook al kan ik hem vooraf uittekenen.

Vandaag ga ik het helemaal anders doen. Tja, met dit voornemen ben ik al zo vaak een kwartvoorbiertje gaan drinken. Meemaken dan maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten