donderdag 12 december 2013

langzaam

Het fietsenrek is half leeg. Als ik de centrale hal van het stadhuis inloop, is deze verlaten. Ik ben ruim tien minuten te vroeg op mijn afspraak om mijn paspoort te verlengen. Dit is de derde poging deze week. De vorige twee gingen verloren door mindere omstandigheden. Het is fijn dat je voor dit soort zaken een afspraak kan maken, er is geen wacht rij.

Twee loketmedewerkers zitten te wachten achter hun loket. Ik meld me aan bij de receptie. De receptioniste kan mijn naam niet vinden. “Had u eergisteren ook een afspraak?”,vraagt ze? Ik leg uit dat dit het geval is, maar dat ik er nu ook ééntje heb. Enkele minuten volgen. Ik heb de tijd en neem er gelukkig maar de tijd voor. “Kunt u het niet vinden?”, vraag ik vriendelijk. “Ik denk dat het ook zonder afspraak kan gaan, lijkt u niet?” Dat is niet de bedoeling. Na een kleine vijf minuten zegt ze:”Weet u wat? Ik maak gewoon een nieuwe afspraak voor u. Wanneer kunt u?” Verbijsterd kijk ik haar aan. “Wat dacht u van ehhhh….. nu?” Ze kijkt in de agenda. Ze klinkt bevestigend. Het schijnt te gaan lukken. Tergend langzaam voert ze mijn naam in na een “Kunt u even spellen?” en vijf minuten later krijg ik een briefje met afspraak en nummertje voor de wacht rij. Wacht rij? Niemand te zien.
Precies op de vanmorgen afgesproken tijd gaat er een belletje, ik ben aan de beurt, 10 minuten later en 50 euro lichter in mijn nieuwe legitimatie besteld. Ik ben vriendelijk en rustig gebleven. 
Het kan ook komen doordat ik vanmiddag voor het eerst tegen de pijn een liep klein stukje hasjcake heb gegeten. Zou ik de wereld daardoor een ietsje pietsje anders hebben ervaren?    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten