woensdag 24 juli 2013

baby's

Er werd vroeger heel anders met kinderen omgegaan dan nu. Andere ideeën, minder luxe, andere indeling van het huishouden en veel meer kinderen in menig huishouden.

Als baby kwamen wij nauwelijks van de babykamer af. De eerste zes maanden al helemaal niet. Alles wat er met een baby gebeurde werd op de babykamer gedaan, voeden, verschonen, schoon rompertje en pyjama aan. Waarom kleding als je toch alleen maar in bed lag?  
De eerste jaren werd er ingewoond bij een bevriend bakkersgezin. Zij hadden ook twee kleine kinderen, ik geloof dat pa en ma verhuisden toen nummer drie zich bij ons aankondigde. Het was een koud huis, alleen de keuken was erg warm, de bakkersoven namelijk was een verdieping lager. Tussen de keuken en de rest van het huis in was een brandwerende deur. In de winter werden de peuters de keuken in gereden als de ouders gingen slapen. De baby’s bleven bij pa en ma.  Door die tussendeur kan ik niet geloven dat de vier ouders vaak zijn wakker geworden n huilend kind.

Nadat je in de wieg begon te draaien, mocht je af en toe de box in om je kunsten te laten zien. Niet te lang want er moest vooral veel geslapen worden. Pas als je je kon optrekken, de eerste stappen kon zetten en het ochtendslaapje niet meer nodig had, dus eigenlijk na je eerste verjaardag, kon je de woonkamer verkennen vanuit de box. Je zat in de box totdat je er zelf uit kon klimmen. Huilen hielp niet, dat was goed voor de longen.

Ik herinner mij dat ik mijn jongste broer vooral niet mocht leren om uit de box te klimmen. Dan had ma er weer zo’n handenbindertje bij. Dus klom ik dan maar in de box en konden we zo samen spelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten