vrijdag 19 juli 2013

wakker

Er zijn nachten dat ik wakker lig. Redenen te over, uiteindelijk slaap ik de ene keer beter dan de andere. Als ik wakker lig heb ik slechts één probleem: “Hoe kom ik weer in slaap?”
De meest ouderwetse methode is schapen tellen. Soms ga ik liggen puzzelen, soms probeer ik een yoga oefening te doen. Een blog schrijven wil ik ook wel eens doen. De verleiding om social media te checken is  ‘s nachts groot, maar maakt niet slaperig.
Het opzetten van een luister-cd is voor mij erg effectief, bij voorkeur voorgelezen door Jan Terlouw. Hij leest zo saai voor, dat ik er vanzelf bij in slaap val. Wat ik ook een fijne cd vind om s nachts naar te luisteren is een plaat van Spinvis. Sommigen vinden hem fantastisch, ik slaap meestal bij liedje twee of drie in.

Een enkele keer is de verleiding te groot en zet ik radio 1 aan. Dit is gevaarlijk; soms beland ik in een interessant gesprek, waardoor ik alleen maar wakkerder word. Zo ook deze nacht. Ik luister naar het programma nachtzuster. Tijdens dit programma stellen luisteraars vragen en andere luisteraars geven de antwoorden. Veel telefonische gesprekken dus en veel gezwets in de ruimte, geleid door Astrid de Jong. Een van de vragen van deze nacht stemt mij erg vrolijk. Een vrouw met mannelijke stem luisterend naar de naam Andrea, vraagt zich af waarom bij het EK voetbal voor vrouwen, de vrouwen na afloop niet van shirtjes ruilen, zoals de mannen na afloop wel doen. Nu ben ik helemaal wakker. Het antwoord hoef ik niet te horen, dat ligt voor de hand. Ik probeer mij een voorstelling te maken van de vrouw die deze vraag heeft gesteld. Ik ben klaarwakker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten