vrijdag 5 juli 2013

tafel

Tijdens onze Camino vond ik de maaltijden voor de siësta erg bijzonder. We liepen dagelijks van 6.00 tot 13.00 uur. Tijdens het lopen was het vaak opletten dat je de eventueel aanwezige winkel niet voorbijliep. In de winkel, of wat er voor door ging, deed je wat boodschappen. Niet te veel, want je moest alles meeslepen op of in je rugzak. Eenmaal aangekomen bij de slaapplaats probeerde ik dan een maaltijd in elkaar te draaien van het eten dat we bij ons hadden. Vaak werd dit een gevulde soep met brood en fruit toe. Het was bijna altijd te veel. Het gevolg was dat we aan tafel zaten met meerdere mensen die we uitnodigden om mee te eten.. Sommigen herkenden mij al, want die rare Hollander stond altijd in de herberg te koken. Aan tafel vonden de mooiste gesprekken plaats. Met Maria uit Nederland, Thomassine uit Ierland, Hanz uit Oostenrijk, Susan uit Canada. Diverse nationaliteiten aan tafel, gesprekken over verloren liefdes, thuisfront, zin des levens, spiritualiteit en uiteraard ook de wandeling van die dag.

Gisteren had ik d.m.v. facebook een meet en greet Koen georganiseerd in Hilversum. Het werd een bijzondere bijeenkomst met mensen die elkaar lang niet allemaal kenden. Mensen van mijn oude toneelclub, oud-collega’s die ik nog steeds ontmoet en een vriendin met het gehele gezin. Uiteindelijk was het een gezelschap van zo n 12 man. Behalve over mij gingen de gesprekken over wat we doen, wat we willen, wie we zijn.

Eenmaal in de trein naar Amersfoort moest ik erg aan de tafelmomenten van de Camino denken. Dat waren bijzondere momenten, maar deze waren ook heel erg leuk. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten